Portal dla nauczycieli
i dla tych, którzy dopiero zamierzają nauczycielami zostać

REFORMA, CZYLI PYTANIA BEZ ODPOWIEDZI – III KONGRES EDUKACJA I ROZWÓJ

W obliczu toczonej we wszystkich środowiskach gorącej dyskusji o reformie edukacji bardzo interesująco zapowiadało się wystąpienie minister Anny Zalewskiej. Minister odwołała jednak swoją wizytę. Zamiast wystąpienia pani minister zorganizowano debatę z udziałem przedstawicieli organizacji i stowarzyszeń działających w obszarze edukacji. Debata okazała się ważnym wydarzeniem drugiego dnia konferencji.

REFORMA PRZEKREŚLI 25 LAT POLSKIEGO SZKOLNICTWA

Pierwsza zabrała głos dr Krystyna Starczewska z Krajowego Forum Oświaty Niepublicznej. Wykazała, że reforma zaprzepaści osiągnięcia ostatnich lat i powróci do modelu edukacji znanego z PRL:

  • o szkolnictwie decydować będą władze centralne, które nie liczą się z opiniami nauczycieli, rodziców, samorządowców i fachowców oceniających osiągnięcia uczniów (ignorują między innymi skok intelektualny nastolatków udowodniony w badaniach PISA oraz poprawę metod wychowawczych pozwalających na lepsze radzenie sobie z agresją),
  • wprowadzona będzie nieelastyczna, obowiązkowa siatka godzin,
  • wrócą autorytarne metody wychowawcze,
  • wzmocniona zostanie kontrolna rola kuratoriów (zniszczona będzie autonomia szkoły nastawionej na dziecko),
  • nastąpi ideologizacja programów nauczania, pojawią się nowe prawdy, którym powinien hołdować młody człowiek; zamiast kształtować samodzielne, krytyczne myślenie, będziemy uczyć prawd absolutnych,
  • militaryzacja (powrót do wojskowego drylu, klasy mundurowe, etos wojskowy) będzie miała na celu przygotowanie narybku dla wojsk OTK,
  • przez jednolitą interpretację historii i stworzenie wzorca prawdziwego Polaka nasili się nietolerancja, zniknie otwartość na „innego”, zainteresowanie inną kulturą, ciekawość innych ludzi, co prowadzi do nietolerancji. A tolerancja jest ważną kategorią moralności.

NA CZYM STRACĄ LICEALIŚCI

Skoro licea i technika zyskują dodatkowy rok, to dlaczego są przeciw reformie? Na to pytanie odpowiadał Wiesław Włodarski, prezes Stowarzyszenia Dyrektorów Szkół Średnich. Mówił o niepokoju rodziców i nauczycieli spowodowanym sposobem wprowadzania zmian, przede wszystkim brakiem konkretnych informacji, bez których nie można zaplanować pracy szkoły. Nie wiadomo, jak liczne będą klasy, kiedy rozpocznie się profilowanie i czy będzie można tworzyć grupy międzywydziałowe. Na ile w ogóle uczeń będzie mógł wpływać na swoją karierę poprzez wybór przedmiotów, skoro planowany jest jeden program, przesunięto termin wprowadzenia ścieżki edukacyjnej i jest ona mało elastyczna. Bardzo nieprzemyślany jest powrót do ścisłego podziału na przedmioty, kiedy badania naukowe prowadzone są na styku nauk, co pokazują Nagrody Nobla.

Wiele wątpliwości budzi widoczne w ramówce (ciągle zresztą zmienianej) ograniczenie przedmiotów przyrodniczych – wygląda na to, że w czwartej klasie nie będzie ich w ogóle – oraz przerost historii nad innymi przedmiotami, a przecież od 2009 roku historia jest najrzadziej wybieranym przedmiotem maturalnym. Świadczy to o braku zaufania do zainteresowań uczniów.

Trudno też wyobrazić sobie chaos spowodowany podwójnym rocznikiem w 2019 roku. Jakie będą warunki pracy nauczycieli i nauki przy konieczności prowadzenia kilku programów nauczania w jednym roku szkolnym? Co z maturą – nie wiadomo jeszcze, jaka będzie jej formuła.

Może mniej ważne dla ogółu uczniów i rodziców, ale bardzo ważne ze względów organizacyjnych są kwestie klas dwujęzycznych z wykładowym językiem innym niż angielski. Do tej pory do tych klas przychodzili absolwenci gimnazjów ze znajomością danego języka na poziomie odpowiednim do programu nauczania w takiej klasie. Czy teraz utworzy się klasy „0”?

Kończąc swoje wystąpienie, Wiesław Włodarski pozostawił słuchaczy z ważnym pytaniem – Czy stać nas na utratę osiągnięć gimnazjów?

KIEDY ZDĄŻĄ PRZEGŁOSOWAĆ USTAWY

Wiceprezes Zarządu Głównego ZNP Grzegorz Gruchlik nie zgadza się z narracją ministerstwa na temat przeszłości gimnazjów. Nie uważa, żeby nic dobrego nie zdarzyło się w gimnazjach przez 17 lat, że gimnazja są wyłącznie złe. Nie wierzy, że nie będzie zwolnień nauczycieli. W wątpliwość podaje też bezkosztowość reformy. Nie mniej istotną kwestią jest legislacja – kiedy zdąży się z ustawami i ich dopasowaniem do organizacji roku szkolnego? Wszelkie wątpliwości zostały spisane i przedstawione ministerstwu, jednak nie doczekały się odpowiedzi.

Grzegorz Gruchlik zauważył, że jeszcze nigdy nie udało się zjednoczyć tak wielu różnych ludzi w jednej sprawie. Przeciwko reformie jednym głosem wypowiadają się samorządowcy, rodzice, naukowcy, stowarzyszenia, nauczyciele, dyrektorzy i związki zawodowe. Zrzeszają się między innymi w koalicji „NIE dla chaosu w szkole”, która organizuje akcję „NIE dla likwidacji gimnazjów”.

CZEGO OBAWIAJĄ SIĘ SZKOŁY NA WSI

Przedstawicielka ruchu społecznego Obywatele dla Edukacji Elżbieta Tołwińska-Królikowska zauważyła, że reforma edukacji idzie w kierunku odwrotnym do postulatów dotyczących kierunku rozwoju edukacji. Powinno się zwiększać autonomiczność szkoły, integrować przedmioty, nauczać blokowo – pomogłoby to absolwentom mierzyć się z wyzwaniami, przed jakimi staną u progu swojej drogi zawodowej. Tymczasem reforma wraca do starego modelu, który uderzy przede wszystkim w uczniów z małych szkół wiejskich i odbierze możliwość wyrównania szans edukacyjnych. Cofnięcie obowiązku przedszkolnego dla 5-latków będzie skutkowało tym, że dzieci ze wsi będą rozpoczynały edukację dopiero w szkole, trudno bowiem wyobrazić sobie, że rodzice będą dowozili dzieci do przedszkola w mieście. Nie można też liczyć na to, że w szkołach wiejskich pozostaną oddziały przedszkolne, bo są to przeważnie małe placówki, a będą teraz musiały pomieścić klasy VII–VIII. Likwidacja gimnazjów spowoduje, że dzieci wiejskie zostaną cofnięte z powrotem do zamkniętego środowiska, z mniejszymi możliwościami rozwoju. W wielu wiejskich szkołach brak sal gimnastycznych, brak gabinetów przedmiotowych z odpowiednim wyposażeniem. Budżet gminy raczej nie udźwignie zwiększonych potrzeb.  

NIKT NIE ROZMAWA Z RODZICAMI

Elżbieta Piotrowska-Gromniak ze stowarzyszenia Rodzice w Edukacji zapewniła, że rodzice chcą mieć głos w edukacji swoich dzieci, chcą być realnymi partnerami szkoły, chcą wspierać nauczycieli, jednak nie widzą tego w planach ministerstwa. Nie mają pojęcia, co wynika z reformy, ponieważ nikt z nimi nie rozmawia i niczego nie tłumaczy. Po raz pierwszy rodzice nie mogą wspierać dziecka w wyborze ścieżki edukacyjnej, bo nie wiedzą, jakie są możliwości. Wielu obawia się, że będą musieli wydać dodatkowe środki na edukację swoich dzieci, aby dobrze władały językami obcymi i były przygotowane do studiowania przedmiotów ścisłych – wbrew planom ministerialnym. Życzyliby sobie, żeby udoskonalać gimnazja, a nie je likwidować. Pracować na tym, co zostało już wypracowane.

NAUCZYCIELE MUSZĄ IŚĆ I UCZYĆ

Wydawców edukacyjnych reprezentował Jarosław Matuszewski z Polskiej Izby Książki. Jako jedyny zauważył możliwość pozytywnej zmiany w planowanej reformie. Liczy na to, że nowa ustawa naprawi błędy bardzo złej ustawy z 2014 roku, kiedy wprowadzono darmowy rządowy podręcznik i książki „wieloletnie”.

Jako przedstawiciel wydawnictwa ma bliższy kontakt z nauczycielami i przypomniał, że to na ich barkach spoczywa ciężar wszystkich zmian. Bez względu na poziom przygotowania reformy, na przesunięcia terminów, niedopracowane przepisy czy brak podręcznika, to właśnie nauczyciele będą musieli wejść do klasy i po prostu uczyć.

 

Pytania do uczestników debaty uświadomiły nam, ile niewiadomych zawiera reforma i jak bardzo nieprzygotowani są ci, którzy będą ją wdrażać w swoich szkołach. Nikt z zebranych nie potrafił udzielić konkretnych odpowiedzi ani dyrektorom, ani nauczycielom. Na przerwie nie było burzliwych dyskusji. Wyczuwało się raczej bezradność i smutek.

 

c.d.n.

Od redakcji: Ze względu na bardzo interesujące wykłady postanowiliśmy podzielić relację z III Kongresu Edukacja i Rozwój na trzy części. W kolejnych napiszemy o doniesieniach ze świata neurobiologii i psychologii.


Zaloguj się

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.

Zaloguj się Rejestracja

Losowe artykuły

Przewiń do góry
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), dzięki którym nasz serwis dostosowuje się do indywidualnych potrzeb użytkowników. Cookies nie są niebezpieczne, ale w każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji na ten temat w polityce prywatności.