NAUCZANIE O ZAGŁADZIE – SZKOLENIA W USA DLA NAUCZYCIELI
Od ponad dekady Departament Stanu USA we współpracy z The Association of Holocaust Organizations (AHO) w Nowym Jorku pomaga organizować w Stanach Zjednoczonych letnie programy szkoleniowe dla nauczycieli w celu wspierania edukacji o Zagładzie. Do tej pory ponad 300 nauczycieli z trzynastu krajów uczestniczyło w programie i seminariach organizowanych w amerykańskich instytucjach zajmujących się badaniami i edukacją o Zagładzie. Od 2002 roku w programie wzięło udział prawie stu polskich nauczycieli.
Wartością programu jest możliwość poznania nauczycieli z różnych krajów oraz możliwość dyskusji na temat wyzwań związanych z nauczaniem historii Holocaustu w różnych krajach. Jest też okazją do wzbogacenia wiedzy dotyczącej kultury judaistycznej, historii i przeciwdziałania antysemityzmowi.
JAK WYGLĄDAJĄ SZKOLENIA
Program szkolenia to pięć dni intensywnej pracy – wykładów, warsztatów i dyskusji. Przed wyjazdem uczestnicy otrzymują zestaw materiałów do przeczytania. Warto się z nimi zapoznać bardzo dokładnie, gdyż są ściśle związane z tematyką zajęć. Na szkolenie należy przygotować też prezentację o sobie i własnej pracy. Możliwość przedstawienia swoich osiągnięć w międzynarodowej grupie to cenne doświadczenie wielu dotychczasowych uczestników szkolenia. Wszystkie spotkania prowadzone są w języku angielskim i nie są tłumaczone na inne języki. Uczestnicy muszą zatem w sposób komunikatywny posługiwać się językiem angielskim – nie bać się błędów i aktywnie brać udział w dyskusjach z innymi uczestnikami szkolenia. Poruszającym momentem jest dla większości uczestników szkolenia możliwość spotkania z Ocalałymi z Zagłady. Jest to wyjątkowa okazja porozmawiania ze świadkiem historii, wysłuchania jego/jej historii i przesłania. Takie spotkania dają uczestnikom silną motywację do przyszłej pracy i pokazują, jak ta praca ważna jest – zwłaszcza, że niesprawiedliwość i łamanie praw człowieka mają wciąż miejsce na całym świecie.
DLA KOGO
Program jest skierowany do wszystkich, którzy pragną podnieść swoje kwalifikacje zawodowe i poznać nowe metody uczenia o Zagładzie. Aplikować mogą nauczyciele – to główna grupa uczestników programu. Uczestnikami szkolenia mogą być nauczycielki i nauczyciele szkół podstawowych (klasy 4-8 oraz klasy gimnazjalne), ponadpodstawowych oraz szkół dla dorosłych, którzy podczas lekcji, spotkań oraz dodatkowych zajęć poruszają tematy związane z Zagładą. W szkoleniach mogą też wziąć udział inne osoby – edukatorzy i metodycy, którzy pracują z młodzieżą i nauczycielami, i zajmują się pamięcią o Zagładzie oraz kulturze, historii i tradycji Żydów. Część miejsc w programie jest przeznaczona dla uczestników programu "Ambasadorzy Muzeum POLIN". Rekrutacja jest skierowana tylko do osób, które nie miały jeszcze okazji uczestniczyć w tym szkoleniu.
TERMIN
Terminy na obecnym etapie nie są znane. Szkolenia zwykle trwają 5 dni i odbywają się pod koniec czerwca, w pierwszej połowie lipca lub w połowie sierpnia.
Szkolenie poprzedzi jednodniowa wizyta studyjna w Muzeum POLIN w czerwcu 2018 r.
REKRUTACJA
Rekrutacja do programu jest dwuetapowa. Na podstawie otrzymanych zgłoszeń komisja wybiera grupę kandydatów, którzy zostają zaproszeni do drugiego etapu – spotkania z przedstawicielami Ambasady USA. Rozmowa dotyczy pracy i działalności kandydata przedstawionych w przesłanym zgłoszeniu. Rozmowa jest prowadzona w języku angielskim. Każdego roku około 100 kandydatów przesyła swoje zgłoszenie, ale tylko kilka osób (4–5) z Polski jest zaproszonych do wzięcia udziału w programie. Warto zatem nie zrażać się i nawet kilka razy wysłać zgłoszenie. Osoby zainteresowane udziałem w programie prosimy o wypełnienie kwestionariusza zarówno w języku angielskim, jak i w języku polskim (do pobrania tutaj) oraz dołączenia życiorysu w obu językach. Odpowiedzi prosimy ograniczyć do łącznie 3-4 stron A4 (plus życiorys). Listy rekomendacyjne są mile widziane.
Kwestionariusze należy przesłać wyłącznie e-mailem na adres: edukacja@polin.pl. Zgłoszenia do 11 lutego 2018 r.
W oparciu o nadesłane kwestionariusze komisja rekrutacyjna dokona wstępnego wyboru kandydatów i zaprosi wybrane osoby na indywidualne spotkania w Muzeum POLIN w Warszawie w dniach 26 lutego–2 marca 2018 r. W przypadku niemożliwości podróży komisja rekrutacyjna umożliwi rozmowę on-line/internetową/Skype.
Koordynatorem programu w Polsce jest Muzeum POLIN we współpracy z Ambasadą USA. Realizacja programu uzależniona jest od otrzymanego dofinansowania Departamentu Stanu. Muzeum i organizatorzy pokrywają koszty udziału w programie (przelot, zakwaterowanie, wyżywienie). Uczestnicy proszeni są o pokrycie kosztów wizy B1/B2.
Pani Honorata Michalak, nauczycielka z Łodzi, tak wspomina swój udział w szkoleniu:
W czerwcu 2012 r. wzięłam udział w letnim seminarium dla nauczycieli organizowanym przez The Jewish Foundation for the Righteous na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku. Uczestnikami seminarium byli głównie amerykańscy nauczyciele. Europę reprezentowali edukatorzy z Chorwacji i Polski. Nauczyciele przybyli z całych Stanów Zjednoczonych, z dużych miast i małych społeczności, pracując w różnych szkołach, reprezentowali całe spektrum amerykańskiego systemu edukacji. I właśnie ta różnorodność okazała się jedną z największych zalet kursu. Ujawniała się wielokrotnie podczas zajęć i naszych prywatnych konwersacji po zajęciach. Dla nauczycieli pochodzących z Europy, amerykański system może być dużą niespodzianką i wywołuje wiele pytań. Od samego początku widoczne było, w jaki sposób różnorodność – etniczna, religijna, ekonomiczna amerykańskiego społeczeństwa wpływa na nauczanie przedmiotów społecznych i jak to nauczanie jest wykorzystywane do kształtowania społeczeństwa. Dla nauczycieli amerykańskich to spostrzeżenie mogłoby się wydawać zbyt oczywiste i mało odkrywcze, ale dla nauczyciela pochodzącego z kraju tak homogenicznego jak Polska może to być prawdziwie otwierające umysł doświadczenie. Jeśli zaś chodzi o metody nauczania o Zagładzie, mogłam odkryć jeszcze więcej rzeczy. W większości przypadków amerykańscy nauczyciele mogą poświęcić znacznie więcej godzin dydaktycznych na tematy związane z Zagładą niż to jest możliwe w polskiej szkole. W Ameryce może to być kilka tygodni lub cały semestr. Tamtejsze nauczanie o Zagładzie jest również znacznie bardziej interdyscyplinarne i odzwierciedla próbę znalezienia równowagi między koncentracją na przekazaniu wiedzy a zachęcaniem do refleksji i dyskusji na tematy etyczne, socjologiczne, a nawet psychologiczne. Pamiętam przykład zajęć analizujących sposób, w jaki współczesne media używają symboli i skojarzeń z Zagładą do celów z tym tematem niezwiązanych. Przykład innych inspirujących lekcji to wykorzystanie podczas nauczania dzienników dziecięcych z czasów Zagłady (przytaczam tylko dwa z wielu interesujących tematów). Poziom zajęć podczas seminarium był akademicki. Większość prowadzących to profesjonalni wykładowcy pochodzący z renomowanych amerykańskich uniwersytetów. Mieliśmy 45 intensywnych godzin zajęć wypełnionych treścią (nie wspominając o wieczorach spędzanych razem na zwiedzaniu i rozmowach). Organizacja i logistyka programu były bez zastrzeżeń. Wszyscy uczestnicy zostali poproszeni o przeczytanie obszernych materiałów, dzięki czemu mogliśmy się przygotować i poznać ogólną koncepcję seminarium jeszcze przed przyjazdem do Nowego Jorku. Czuliśmy się bardzo dobrze ugoszczeni podczas zajęć na uniwersytecie, który jest członkiem Ivy League, a zakwaterowanie w akademikach Kolumbii wydawało się przyjemnością samą w sobie. Pomijając ogromną falę upałów, która nawiedziła Nowy Jork w czasie mojego pobytu, opuściłam kurs z bardzo pozytywnymi wrażeniami i wieloma tematami do przemyślenia.
OD REDAKCJI: Materiał przygotowano na podstawie broszury Nauczanie o Zagładzie – szkolenia dla nauczycieli w USA oraz informacji na stronie Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.