Portal dla nauczycieli
i dla tych, którzy dopiero zamierzają nauczycielami zostać

NAUCZANIE O ZAGŁADZIE – SZKOLENIA W USA DLA NAUCZYCIELI

Od ponad dekady Departament Stanu USA we współpracy z The Association of Holocaust Organizations (AHO) w Nowym Jorku pomaga organizować w Stanach Zjednoczonych letnie programy szkoleniowe dla nauczycieli w celu wspierania edukacji o Zagładzie. Do tej pory ponad 300 nauczycieli z trzynastu krajów uczestniczyło w programie i seminariach organizowanych w amerykańskich instytucjach zajmujących się badaniami i edukacją o Zagładzie. Od 2002 roku w programie wzięło udział prawie stu polskich nauczycieli.

Wartością programu jest możliwość poznania nauczycieli z różnych krajów oraz możliwość dyskusji na temat wyzwań związanych z nauczaniem historii Holocaustu w różnych krajach. Jest też okazją do wzbogacenia wiedzy dotyczącej kultury judaistycznej, historii i przeciwdziałania antysemityzmowi.

JAK WYGLĄDAJĄ SZKOLENIA

Program szkolenia to pięć dni intensywnej pracy – wykładów, warsztatów i dyskusji. Przed wyjazdem uczestnicy otrzymują zestaw materiałów do przeczytania. Warto się z nimi zapoznać bardzo dokładnie, gdyż są ściśle związane z tematyką zajęć. Na szkolenie należy przygotować też prezentację o sobie i własnej pracy. Możliwość przedstawienia swoich osiągnięć w międzynarodowej grupie to cenne doświadczenie wielu dotychczasowych uczestników szkolenia. Wszystkie spotkania prowadzone są w języku angielskim i nie są tłumaczone na inne języki. Uczestnicy muszą zatem w sposób komunikatywny posługiwać się językiem angielskim – nie bać się błędów i aktywnie brać udział w dyskusjach z innymi uczestnikami szkolenia. Poruszającym momentem jest dla większości uczestników szkolenia możliwość spotkania z Ocalałymi z Zagłady. Jest to wyjątkowa okazja porozmawiania ze świadkiem historii, wysłuchania jego/jej historii i przesłania. Takie spotkania dają uczestnikom silną motywację do przyszłej pracy i pokazują, jak ta praca ważna jest – zwłaszcza, że niesprawiedliwość i łamanie praw człowieka mają wciąż miejsce na całym świecie.

DLA KOGO

Program jest skierowany do wszystkich, którzy pragną podnieść swoje kwalifikacje zawodowe i poznać nowe metody uczenia o Zagładzie. Aplikować mogą nauczyciele – to główna grupa uczestników programu. Uczestnikami szkolenia mogą być nauczycielki i nauczyciele szkół podstawowych (klasy 4-8 oraz klasy gimnazjalne), ponadpodstawowych oraz szkół dla dorosłych, którzy podczas lekcji, spotkań oraz dodatkowych zajęć poruszają tematy związane z Zagładą. W szkoleniach mogą też wziąć udział inne osoby – edukatorzy i metodycy, którzy pracują z młodzieżą i nauczycielami, i zajmują się pamięcią o Zagładzie oraz kulturze, historii i tradycji Żydów. Część miejsc w programie jest przeznaczona dla uczestników programu "Ambasadorzy Muzeum POLIN". Rekrutacja jest skierowana tylko do osób, które nie miały jeszcze okazji uczestniczyć w tym szkoleniu. 

TERMIN

Terminy na obecnym etapie nie są znane. Szkolenia zwykle trwają 5 dni i odbywają się pod koniec czerwca, w pierwszej połowie lipca lub w połowie sierpnia.

Szkolenie poprzedzi jednodniowa wizyta studyjna w Muzeum POLIN w czerwcu 2018 r.

REKRUTACJA

Rekrutacja do programu jest dwuetapowa. Na podstawie otrzymanych zgłoszeń komisja wybiera grupę kandydatów, którzy zostają zaproszeni do drugiego etapu – spotkania z przedstawicielami Ambasady USA. Rozmowa dotyczy pracy i działalności kandydata przedstawionych w przesłanym zgłoszeniu. Rozmowa jest prowadzona w języku angielskim. Każdego roku około 100 kandydatów przesyła swoje zgłoszenie, ale tylko kilka osób (4–5) z Polski jest zaproszonych do wzięcia udziału w programie. Warto zatem nie zrażać się i nawet kilka razy wysłać zgłoszenie. Osoby zainteresowane udziałem w programie prosimy o wypełnienie kwestionariusza zarówno w języku angielskim, jak i w języku polskim (do pobrania tutaj) oraz dołączenia życiorysu w obu językach. Odpowiedzi prosimy ograniczyć do łącznie 3-4 stron A4 (plus życiorys). Listy rekomendacyjne są mile widziane.

Kwestionariusze należy przesłać wyłącznie e-mailem na adres: edukacja@polin.pl. Zgłoszenia do 11 lutego 2018 r.

W oparciu o nadesłane kwestionariusze komisja rekrutacyjna dokona wstępnego wyboru kandydatów i zaprosi wybrane osoby na indywidualne spotkania w Muzeum POLIN w Warszawie w dniach 26 lutego–2 marca 2018 r. W przypadku niemożliwości podróży komisja rekrutacyjna umożliwi rozmowę on-line/internetową/Skype.

Koordynatorem programu w Polsce jest Muzeum POLIN we współpracy z Ambasadą USA. Realizacja programu uzależniona jest od otrzymanego dofinansowania Departamentu Stanu. Muzeum i organizatorzy pokrywają koszty udziału w programie (przelot, zakwaterowanie, wyżywienie). Uczestnicy proszeni są o pokrycie kosztów wizy B1/B2.

 

Pani Honorata Michalak, nauczycielka z Łodzi, tak wspomina swój udział w szkoleniu:

W czerwcu 2012 r. wzięłam udział w letnim seminarium dla nauczycieli organizowanym przez The Jewish Foundation for the Righteous na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku. Uczestnikami seminarium byli głównie amerykańscy nauczyciele. Europę reprezentowali edukatorzy z Chorwacji i Polski. Nauczyciele przybyli z całych Stanów Zjednoczonych, z dużych miast i małych społeczności, pracując w różnych szkołach, reprezentowali całe spektrum amerykańskiego systemu edukacji. I właśnie ta różnorodność okazała się jedną z największych zalet kursu. Ujawniała się wielokrotnie podczas zajęć i naszych prywatnych konwersacji po zajęciach. Dla nauczycieli pochodzących z Europy, amerykański system może być dużą niespodzianką i wywołuje wiele pytań. Od samego początku widoczne było, w jaki sposób różnorodność – etniczna, religijna, ekonomiczna amerykańskiego społeczeństwa wpływa na nauczanie przedmiotów społecznych i jak to nauczanie jest wykorzystywane do kształtowania społeczeństwa. Dla nauczycieli amerykańskich to spostrzeżenie mogłoby się wydawać zbyt oczywiste i mało odkrywcze, ale dla nauczyciela pochodzącego z kraju tak homogenicznego jak Polska może to być prawdziwie otwierające umysł doświadczenie. Jeśli zaś chodzi o metody nauczania o Zagładzie, mogłam odkryć jeszcze więcej rzeczy. W większości przypadków amerykańscy nauczyciele mogą poświęcić znacznie więcej godzin dydaktycznych na tematy związane z Zagładą niż to jest możliwe w polskiej szkole. W Ameryce może to być kilka tygodni lub cały semestr. Tamtejsze nauczanie o Zagładzie jest również znacznie bardziej interdyscyplinarne i odzwierciedla próbę znalezienia równowagi między koncentracją na przekazaniu wiedzy a zachęcaniem do refleksji i dyskusji na tematy etyczne, socjologiczne, a nawet psychologiczne. Pamiętam przykład zajęć analizujących sposób, w jaki współczesne media używają symboli i skojarzeń z Zagładą do celów z tym tematem niezwiązanych. Przykład innych inspirujących lekcji to wykorzystanie podczas nauczania dzienników dziecięcych z czasów Zagłady (przytaczam tylko dwa z wielu interesujących tematów). Poziom zajęć podczas seminarium był akademicki. Większość prowadzących to profesjonalni wykładowcy pochodzący z renomowanych amerykańskich uniwersytetów. Mieliśmy 45 intensywnych godzin zajęć wypełnionych treścią (nie wspominając o wieczorach spędzanych razem na zwiedzaniu i rozmowach). Organizacja i logistyka programu były bez zastrzeżeń. Wszyscy uczestnicy zostali poproszeni o przeczytanie obszernych materiałów, dzięki czemu mogliśmy się przygotować i poznać ogólną koncepcję seminarium jeszcze przed przyjazdem do Nowego Jorku. Czuliśmy się bardzo dobrze ugoszczeni podczas zajęć na uniwersytecie, który jest członkiem Ivy League, a zakwaterowanie w akademikach Kolumbii wydawało się przyjemnością samą w sobie. Pomijając ogromną falę upałów, która nawiedziła Nowy Jork w czasie mojego pobytu, opuściłam kurs z bardzo pozytywnymi wrażeniami i wieloma tematami do przemyślenia.


OD REDAKCJI: Materiał przygotowano na podstawie broszury Nauczanie o Zagładzie – szkolenia dla nauczycieli w USA oraz informacji na stronie Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN


Zaloguj się

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.

Zaloguj się Rejestracja

Losowe artykuły

Przewiń do góry
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), dzięki którym nasz serwis dostosowuje się do indywidualnych potrzeb użytkowników. Cookies nie są niebezpieczne, ale w każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji na ten temat w polityce prywatności.