Portal dla nauczycieli
i dla tych, którzy dopiero zamierzają nauczycielami zostać

JAK SIĘ WIDZĄ, TAK SIĘ PISZĄ – BADANIE TALIS (cz. 3)

Nau­czy­cie­le to chy­ba je­dy­na gru­pa za­wo­do­wa, któ­ra nie­ustan­nie się do­kształ­ca, roz­wi­ja kom­pe­ten­cje. Do­sko­na­le­nie przy­bie­ra róż­ne for­my: warsz­ta­tów, szko­leń, stu­diów po­dy­plo­mo­wych, kon­fe­ren­cji, rów­nież współ­pra­cy z ko­le­ga­mi po fa­chu. Trze­ci roz­dział ra­por­tu na te­mat ba­da­nia TALIS do­no­si, co o tej sfe­rze swo­jej ka­rie­ry za­wo­do­wej my­ślą sa­mi na­uczy­cie­le.

Czy­tel­ni­cy, któ­rzy chcą za­po­znać się z po­przed­ni­mi na­szy­mi ko­men­ta­rza­mi do wy­ni­ków ba­da­nia TALIS, po­win­ni prze­czy­tać część 1część 2.

WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELI

Wy­mia­na wie­dzy i do­świad­czeń od­by­wa się pod­czas dys­ku­sji na spo­tka­niach ze­spo­łów przedmio­to­wych, wy­cho­waw­czych, po­wo­ła­nych do wy­ko­na­nia kon­kret­ne­go za­da­nia, a czę­sto na prze­rwach czy „o­kien­ka­ch”, kie­dy oma­wia się przy­pa­dek ucznia al­bo ja­kiś no­wy po­mysł na prze­bieg lek­cji  lub ćwi­cze­nie, wy­mie­nia się ma­te­ria­ła­mi dy­dak­tycz­ny­mi itp. Rza­dziej ob­ser­wu­je się lek­cje in­nych na­uczy­cie­li, aby je po­tem omó­wić i sfor­mu­ło­wać wnio­ski do dal­szej pra­cy – ko­le­gi (w przy­pad­ku mło­de­go na­uczy­cie­la) czy swo­jej (kie­dy uczy­my się od bar­dziej do­świad­czo­nych). Są na­uczy­cie­le, któ­rzy ni­gdy nie uczest­ni­czy­li w te­go ro­dza­ju współpra­cy. A szko­da, bo dla mło­dych na­uczy­cie­li jest to czę­sto je­dy­na moż­li­wość, aby zo­ba­czyć, jak po­win­na wy­glą­dać lek­cja, pod­pa­trzeć spo­sób na zdy­scy­pli­no­wa­nie kla­sy, cie­ka­wą for­mę pra­cy, in­te­re­su­ją­cy po­mysł na za­da­nie do­mo­we, cza­sem upew­nić się, że to, co ro­bię, ro­bię do­brze – za­wsze jest to waż­ne do­świad­cze­nie. Mo­że war­to czę­ściej za­chę­cać się na­wza­jem do po­pro­wa­dze­nia ta­kich lek­cji?

ROZWÓJ ZAWODOWY

Z wie­lu ba­dań wy­ni­ka, że ist­nie­je po­zy­tyw­na za­leż­ność mię­dzy uczest­nic­twem na­uczy­cie­li w róż­nych for­mach do­sko­na­le­nia a re­zul­ta­ta­mi osią­ga­ny­mi przez ich uczniów. W ba­da­niu TALIS przy­ję­to sze­ro­ką de­fi­ni­cję roz­wo­ju za­wo­do­we­go – obej­mu­je on do­sko­na­le­nie umie­jęt­no­ści, po­sze­rza­nie wie­dzy, zdo­by­wa­nie do­świad­czeń i roz­wi­ja­nie cech cha­rak­te­ry­zu­ją­cych na­uczy­cie­la. For­my do­sko­na­le­nia naj­chęt­niej wy­bie­ra­ne przez pol­skich na­uczy­cie­li to (ko­lej­ność we­dług po­pu­lar­no­ści): kur­sy do­sko­na­lą­ce, kon­fe­ren­cje i se­mi­na­ria, sieć współ­pra­cy, men­to­ring, ho­spi­ta­cje i co­aching, in­dy­wi­du­al­ne i wspól­ne ba­da­nia. Ko­rzy­sta z tych form śred­nio 94% na­uczy­cie­li, do­bie­ra­jąc je w za­leż­no­ści od sta­żu pra­cy i stop­nia awan­su za­wo­do­we­go. Z czę­ści ra­por­tu do­ty­czą­cej te­ma­ty­ki szko­leń in­te­re­su­ją­cej na­uczy­cie­li wy­ni­ka, że naj­czę­ściej wy­bie­ra­no za­gad­nie­nia zwią­za­ne ze zna­jo­mo­ścią przedmio­tu (pro­gra­mu na­ucza­nia), kom­pe­ten­cja­mi pe­da­go­gicz­ny­mi w za­kre­sie na­ucza­ne­go przedmio­tu i pra­cy z ucznia­mi ze SPE (spe­cjal­ny­mi po­trze­ba­mi edu­ka­cyj­ny­mi). Na dal­szych miej­scach upla­so­wa­ły się za­gad­nie­nia do­ty­czą­ce oce­nia­nia uczniów, in­dy­wi­du­ali­za­cji na­ucza­nia, wy­ko­rzy­sty­wa­nia w na­ucza­niu tech­nik kom­pu­te­ro­wych i no­wych tech­no­lo­gii  oraz współ­pra­ca z ro­dzi­ca­mi uczniów. Naj­rza­dziej by­ły wy­bie­ra­ne te­ma­ty „po­zasz­kol­ne”, obej­mu­ją­ce współ­pra­cę ze spo­łecz­no­ścią lo­kal­ną, po­rad­nic­two za­wo­do­we, roz­wi­ja­nie kom­pe­ten­cji po­trzeb­nych w przy­szłej pra­cy lub stu­diach oraz na­ucza­nie w śro­do­wi­sku wie­lo­kul­tu­ro­wym. Nau­czy­cie­le nie za­wsze są za­do­wo­le­ni z ja­ko­ści form do­sko­na­le­nia, w któ­rych wzię­li udział. To dość in­te­re­su­ją­cy pro­blem, jed­nak ra­port TALIS nie po­da­je szer­szych wia­do­mo­ści na ten te­mat. Do­brze by by­ło po­znać opi­nię na­uczy­cie­li do­ty­czą­cą po­zio­mu me­ry­to­rycz­ne­go i or­ga­ni­za­cji róż­nych szko­leń, za któ­re czę­sto po­bie­ra­ne są pie­nią­dze i któ­rym po­świę­ca się cen­ny czas. Mo­że na­si czy­tel­ni­cy ze­chcą opo­wie­dzieć o swo­ich do­świad­cze­niach – za­pra­sza­my do ko­men­to­wa­nia pod ar­ty­ku­łem.

DOSKONALENIE WEDŁUG POTRZEB

Czy te­ma­ty­ka szko­leń, w któ­rych wzię­li udział na­uczy­cie­le, od­po­wia­da ich za­in­te­re­so­wa­niom? Oka­zu­je się, że nie – na­uczy­cie­le chcie­li­by się szko­lić w in­nych dzie­dzi­nach niż wy­ni­ka to z po­przed­nie­go ze­sta­wie­nia. Dla­cze­go więc wy­bie­ra­ją te­ma­ty­kę nie za­wsze od­po­wia­dającą po­trze­bom? Mo­że być tak, że chcą od­być ja­kie­kol­wiek szko­le­nie „dla pa­pier­ka”, bo za­świad­cze­nie po­trzeb­ne jest do tecz­ki awan­su za­wo­do­we­go, al­bo i tak, że ma­ją po­trze­bę roz­wo­ju i wy­bie­ra­ją z ogra­ni­czo­nej ofer­ty, bo naj­bliż­szy ośro­dek do­sko­na­le­nia na­uczy­cie­li nie ma nic wię­cej do za­pro­po­no­wa­nia… A cze­go chcie­li­by się na­uczyć? Naj­więk­szą po­pu­lar­no­ścią cie­szy­ły­by się róż­ne for­my do­sko­na­le­nia zwią­za­ne z pra­cą z uczniem ze SPE, roz­wi­ja­ją­ce umie­jęt­no­ści sto­so­wa­nia no­wych tech­no­lo­gii w miej­scu pra­cy i wy­ko­rzy­sty­wa­nia tech­nik kom­pu­te­ro­wych, ra­dze­nia so­bie z trud­nym za­cho­wa­niem uczniów oraz do­ty­czą­ce in­dy­wi­du­ali­za­cji na­ucza­nia. Po­zo­sta­łe te­ma­ty cie­szy­ły się mniej­szą po­pu­lar­no­ścią, a co naj­cie­kaw­sze – na sa­mym koń­cu zna­la­zły się za­gad­nie­nia zwią­za­ne z kom­pe­ten­cja­mi pe­da­go­gicz­ny­mi do­ty­czą­cy­mi na­ucza­ne­go przedmio­tu i pro­gra­mu na­ucza­nia. Czy­li te, w któ­rych na­uczy­cie­le naj­czę­ściej się szko­lą Ra­port po­ka­zu­je, że po­trze­ba do­sko­na­le­nia się na­uczy­cie­li wy­raź­nie się ob­ni­ży­ła w po­rów­na­niu do ro­ku 2008, kie­dy od­by­ło się po­przed­nie ba­da­nie. Mo­że to mieć zwią­zek z mniej­szym na­pły­wem mło­dych na­uczy­cie­li do pra­cy (wię­cej o tym pro­ble­mie w pierw­szej czę­ści ra­por­tu z ra­por­tu – tu­taj), a na pew­no z fak­tem, że sys­tem awan­su za­wo­do­we­go wy­rów­nał się i od­po­wied­nio mniej na­uczy­cie­li po­zo­sta­je w trak­cie osią­ga­nia ko­lej­nych stop­ni, czy­li mniej jest też zo­bli­go­wa­nych do uczest­ni­cze­nia w róż­nych for­mach do­sko­na­le­nia za­wo­do­we­go.

W GRĘ WCHODZĄ PIENIĄDZE

Pol­scy na­uczy­cie­le za­py­ta­ni o naj­więk­sze utrud­nie­nia w roz­wo­ju za­wo­do­wym na pierw­szym miej­scu wska­za­li na zbyt wy­so­kie kosz­ty. Oka­zu­je się, że 10–12% na­uczy­cie­li mu­si sa­mo­dziel­nie po­kryć pe­łen koszt do­sko­na­le­nia (60% nie pła­ci nic, po­zo­sta­li czę­ścio­wo).  Na ko­lej­nych miej­scach upla­so­wa­ły się: brak od­po­wied­niej ofer­ty, brak cza­su z po­wo­du obo­wiąz­ków ro­dzin­nych i brak za­chęt do udzia­łu w do­sko­na­le­niu za­wo­do­wym. Czę­ścio­wym wspar­ciem mo­gą cie­szyć się na­uczy­cie­le, któ­rzy otrzy­mu­ją zwrot za do­jazd (de­le­ga­cje) oraz zmia­nę w pla­nie za­jęć na dzień szko­le­nia. Wy­so­ki pro­cent na­uczy­cie­li, któ­rzy do­sko­na­lą się nie­od­płat­nie, wy­ni­ka na pew­no z fak­tu, że na­uczy­cie­le mo­gą uzy­skać środ­ki na do­sko­na­le­nie. Pod­po­wia­da­my tym 10–12%, któ­rzy pła­cą, że­by zaj­rze­li do art. 9 usta­wy z dnia 8 li­sto­pa­da 2013 r. o zmia­nie nie­któ­rych ustaw w związ­ku z re­ali­za­cją usta­wy bu­dże­to­wej (Dz.U. 2013/1645), mo­że się przy­dać do uzy­ska­nia zwro­tu za udział w szko­le­niu.

Zwy­kle pro­si­my czy­tel­ni­ków o ko­men­ta­rze czy dys­ku­sję pod ar­ty­ku­łem, tym ra­zem rów­nież.:) Do­dat­ko­wo przy­go­to­wa­li­śmy an­kie­tę, któ­ra po­mo­że nam przyj­rzeć się Wa­szym pre­fe­ren­cjom zwią­za­nym z do­sko­na­le­niem za­wo­do­wym – pro­si­my o wy­peł­nie­nie (zaj­mie dwie mi­nu­ty). Oczy­wi­ście po­in­for­mu­je­my o wy­ni­kach na­sze­go ka­me­ral­ne­go ba­da­nia.


Zaloguj się

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.

Zaloguj się Rejestracja

Losowe artykuły

Przewiń do góry
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), dzięki którym nasz serwis dostosowuje się do indywidualnych potrzeb użytkowników. Cookies nie są niebezpieczne, ale w każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji na ten temat w polityce prywatności.