Portal dla nauczycieli
i dla tych, którzy dopiero zamierzają nauczycielami zostać

CZY WIESZ, JAK NAUCZAĆ SKUTECZNIE? W GDAŃSKU ODBYŁA SIĘ KONFERENCJA EDUKACYJNA BEZEE

Po­nad 300 uczest­ni­ków, świa­to­wi go­ście, nie­co­dzien­ne, cie­ka­we i przy­szło­ścio­we roz­wią­za­nia do­ty­czą­ce ob­sza­rów edu­ka­cji – w śro­dę, 18 li­sto­pa­da, w Eu­ro­pej­skim Cen­trum So­li­dar­no­ści od­by­ła się pierw­sza edy­cja or­ga­ni­zo­wa­nej przez Mia­sto Gdańsk i Gdań­ski In­ku­ba­tor Przed­się­bior­czo­ści STARTER mię­dzy­na­ro­do­wej kon­fe­ren­cji Be­Zee. Jej uczest­ni­cy nie tyl­ko mie­li oka­zję po­znać taj­ni­ki ga­mi­fi­ka­cji i tzw. „fun le­ar­nin­gu”, czy­li na­uki z wy­ko­rzy­sta­niem za­ba­wy, ale rów­nież do­wie­dzieć się wię­cej o wy­ko­rzy­sty­wa­nych przez mło­dzież me­diach spo­łecz­no­ścio­wych. A wszyst­ko po to, by le­piej po­znać, zro­zu­mieć swo­ich uczniów z Ge­ne­ra­cji Z i wy­pra­co­wać wspól­ne ce­le.

Wy­da­rze­nie, któ­re w imie­niu or­ga­ni­za­to­rów przed­się­wzię­cia otwo­rzy­li – An­drzej Bo­ja­now­ski, Za­stęp­ca Pre­zy­den­ta Mia­sta Gdań­ska, oraz Jo­an­na Gran­dzic­ka, Wi­ce­pre­zes Gdań­skie­go In­ku­ba­to­ra Przed­się­bior­czo­ści STARTER – roz­po­czę­ło się wy­stą­pie­niem mi­ni­ster Ka­ta­rzy­ny Hall o wy­zwa­niach przy­szłej edu­ka­cji, po któ­rej na­stą­pi­ły pre­lek­cje do­ty­czą­ce Ge­ne­ra­cji Z, czy­li po­ko­le­nia uro­dzo­ne­go po 1990 ro­ku.

W pierw­szym wy­stą­pie­niu „O róż­ni­cach po­ko­le­nio­wy­ch”, blo­ger­ka, Na­ta­lia Ha­tal­ska, prze­ko­ny­wa­ła, że mło­dość nie jest dziś zwią­za­na z wie­kiem, a okres doj­rze­wa­nia – wbrew ste­reo­ty­pom – nie jest rów­no­waż­ny z bun­tem. To wła­śnie Ge­ne­ra­cję Z, ja­ko pierw­szą od daw­na, moż­na uznać za ta­ką, któ­ra nie znaj­du­je po­wo­dów do bun­to­wa­nia się z uwa­gi na ogrom­ne moż­li­wo­ści do­stęp­ne w cza­sach, w któ­rych ży­je. Po­twier­dzi­ła to ko­lej­ne pre­le­gent­ka, Da­ria Ma­czu­kin z agen­cji Per­so­nal PR, któ­ra roz­po­czę­ła swój wy­stęp od te­zy, że mło­dzież ro­dzi się z do­stę­pem do in­ter­ne­tu i te­le­fo­nem w dło­ni. Dla­te­go, jak pod­kre­śla­ła, war­to wy­ko­rzy­stać te na­rzę­dzia w ta­ki spo­sób, by sta­ły się ele­men­tem nie tyl­ko uroz­ma­ica­ją­cym co­dzien­ną na­ukę, ale i po­bu­dza­ją­cym do niej. Ja­ko przy­kład wska­za­ła moż­li­wo­ści, któ­re ofe­ru­je apli­ka­cja Snap­chat – z jej po­mo­cą, w kre­atyw­ny spo­sób, moż­na np. przy­po­mnieć o za­da­niu do­mo­wym, po­in­for­mo­wać o prze­ło­że­niu za­jęć lub pod­po­wie­dzieć, na co war­to zwró­cić uwa­gę przy oka­zji na­uki do spraw­dzia­nu. Z ko­lei Da­niel Bie­gaj i Agniesz­ka Stel­masz­czyk – przed­sta­wi­cie­le agen­cji Fe­no­mem – po­ka­za­li uczest­ni­kom, w ja­ki spo­sób mło­dzi lu­dzie po­przez me­dia spo­łecz­no­ścio­we na­da­ją pro­gram na ży­wo z wła­sne­go ży­cia, udo­wad­nia­jąc uczest­ni­kom, że to wła­śnie tam ucznio­wie spę­dza­ją więk­szość cza­su, dla­te­go war­to by so­cial me­dia by­ły wy­ko­rzy­sty­wa­ne rów­nież przez na­uczy­cie­li ja­ko wspól­na plat­for­ma do ko­mu­ni­ka­cji.

Na Be­Zee nie za­bra­kło tak­że świa­to­wych go­ści, wśród któ­rych po­ja­wił się m.in. Pe­ter Ve­ster­bac­ka. Przed­sta­wi­ciel fiń­skiej fir­my Ro­vio, twór­cy po­pu­lar­nej gry „An­gry Bird­s”, otwo­rzył ko­lej­ny pa­nel do­ty­czą­cy „fun le­ar­nin­gu”. W swo­im wy­stą­pie­niu prze­ko­ny­wał, że czę­sto kry­ty­ko­wa­ne gry kom­pu­te­ro­we mo­gą wpły­wać po­zy­tyw­nie na roz­wój mło­dzie­ży i ich zdol­no­ści ję­zy­ko­we.

– W Fin­lan­dii chłop­cy le­piej po­słu­gu­ją się ję­zy­kiem an­giel­skim niż dziew­czyn­ki. Dla­cze­go? Po­nie­waż gra­ją w an­giel­sko­ję­zycz­ne gry kom­pu­te­ro­we – pod­kre­ślił Pe­ter Ve­ster­bac­ka.

Je­go myśl do­ty­czą­cą wpro­wa­dze­nia cy­fry­za­cji do edu­ka­cji i zre­wo­lu­cjo­ni­zo­wa­nia do­tych­cza­so­we­go my­śle­nia o na­ucza­niu kon­ty­nu­ował Pär An­dler, współ­za­ło­ży­ciel Fun Aca­de­my – star­tu­pu, któ­ry roz­wi­ja plat­for­mę cy­fro­wą spra­wia­ją­cą, że na­uka mo­że być za­ba­wą.

– To na­uczy­cie­le mo­gą spra­wić, że w szko­łach na­stą­pi re­wo­lu­cja. Bez ich udzia­łu nie jest ona moż­li­wa – pod­kre­ślał Pär An­dler wska­zu­jąc na waż­ną ro­lę pe­da­go­gów.

Pre­le­gent zwró­cił uwa­gę, że w szko­łach wciąż za­po­mi­na się o di­gi­ta­li­za­cji prze­ka­zu, któ­ry - aby był sku­tecz­ny – po­wi­nien być po­łą­czo­ny z za­ba­wą.

O no­wo­cze­snym na­ucza­niu opo­wie­dział tak­że Lau­ri Järvi­leh­to – za­ło­ży­ciel Aka­de­mii Fi­lo­zo­fii w Fin­lan­dii – któ­ry roz­po­czął wy­stą­pie­nie od wnio­sku, że szko­ła to je­dy­ne oprócz sa­mo­lo­tu miej­sce, gdzie trze­ba wy­łą­czyć te­le­fon. W ten spo­sób udo­wod­niał, jak bar­dzo no­wo­cze­sne tech­no­lo­gie są po­mi­ja­ne w szko­łach. Järvi­leh­to mó­wił też o no­wym syn­dro­mie co­raz po­wszech­niej ob­ser­wo­wa­nym u dzie­ci, któ­ry na­zwał „za­nu­dze­niem na śmier­ć”.

Z ko­lei Ar­tur Dy­ro, współ­za­ło­ży­cie­li Yo­ung Di­gi­tal Pla­net (YDP), prze­ko­ny­wał, że ucznio­wie lu­bią wy­zwa­nia zwią­za­ne ze zdo­by­wa­niem wie­dzy, tym­cza­sem w szko­łach czę­sto na­rzu­ca­na im jest od­gór­nie ro­la tych, któ­rzy ja­ko je­dy­ni ni­cze­go nie wie­dzą, co po­głę­bia ich de­mo­ty­wa­cję i prze­kre­śla wro­dzo­ną pa­sję do po­zna­wa­nia świa­ta.

Ko­lej­nym istot­nym za­gad­nie­niem Be­Zee by­ła ga­mi­fi­ka­cja, czy­li tech­ni­ka wy­ko­rzy­stu­ją­ca me­cha­ni­zmy z gier w ce­lu zwięk­sze­nia za­an­ga­żo­wa­nia od­bior­ców. O jej za­le­tach prze­ko­ny­wał En­ri­que Pe­rez, pro­jek­tant gier i uczo­ny z Mek­sy­ku, któ­ry po­ka­zał uczest­ni­kom kon­fe­ren­cji, jak dzię­ki jej wy­ko­rzy­sta­niu mo­gą wpły­wać na gru­pę i kształ­to­wać jej we­wnętrz­ne re­la­cje. Gość Be­Zee wspo­mniał też o tym, jak za po­mo­cą gier i ich me­cha­ni­zmów moż­na podno­sić świa­do­mość i em­pa­tię. Wnio­ski i wra­że­nia uczniów z prze­pro­wa­dza­nych na Uni­wer­sy­te­cie Gdań­skim zga­mi­fi­ko­wa­nych za­jęć opo­wie­dzie­li wy­kła­dow­cy – Jo­an­na Myt­ni­k-Ej­smont i Woj­ciech Glac, któ­rzy do zmo­ty­wo­wa­nia stu­den­tów, za­miast ocen, sto­su­ją gra­ty­fi­ka­cję punk­to­wą, a ta za­wsze pnie się w gó­rę i tym sa­mym nie de­mo­ty­wu­je. Z ko­lei o wy­ko­rzy­sta­niu ga­mi­fi­ka­cji wśród naj­młod­szych grup uczniów opo­wia­dał Ja­cek Siad­kow­ski, pre­zes Fun­da­cji Hi­ghLi­gh­t/ Ina­czej, a tak­że przed­sta­wi­ciel Po­ko­le­nia Z.

– Dzię­ki ga­mi­fi­ka­cji na­stę­pu­je rów­ny do­stęp do wie­dzy wśród wszyst­kich – pod­kre­ślał Ja­cek Siad­kow­ski.

Blok wy­kła­dów za­koń­czy­ło wy­stą­pie­nie Der­ry­’e­go Han­na­ma, ty­tu­lar­ne­go wy­kła­dow­cy na Uni­wer­sy­te­cie w Lon­dy­nie i wy­bit­ne­go spe­cja­li­sty w za­kre­sie edu­ka­cji, któ­ry udo­wod­nił, że do edu­ko­wa­nia przy­da­je się tak­że do­bry hu­mor. Han­nam za­dał waż­ne py­ta­nie o war­to­ści, ja­kie szko­ła po­win­na prze­ka­zy­wać uczniom, o to, czy prak­tycz­nie uczy­my dzie­ci i mło­dzież de­mo­kra­cji włą­cza­jąc uczniów do gre­miów de­cy­du­ją­cych o tym, jak po­wi­nien wy­glą­dać sys­tem edu­ka­cyj­ny.

– Na­sze umie­jęt­no­ści nie bio­rą się ze słu­cha­nia, na­by­wa­my je prak­ty­ku­jąc – mó­wił Der­ry Han­nam.

Wy­da­rze­nie za­koń­czy­ła in­spi­ru­ją­ca de­ba­ta „Jak być (z) Z?”, w któ­rej wzię­li udział: Piotr Ko­wal­czuk, Z-ca Pre­zy­den­ta Mia­sta Gdań­ska ds. Po­li­ty­ki Spo­łecz­nej; Ju­sty­na Dmi­truk, na­uczy­ciel­ka współ­two­rzą­ca Kre­atyw­ną Pe­da­go­gi­kę; Mał­go­rza­ta Ja­snoch, Pre­zes Gdań­skie­go In­ku­ba­to­ra Przed­się­bior­czo­ści STARTER; a tak­że pre­le­gen­ci – Der­ry Han­nam i Lau­ri Järvi­leh­to. De­ba­tę oraz ca­łą kon­fe­ren­cję po­pro­wa­dził Piotr Buc­ki.

– Mam na­dzie­ję, że gdań­skie spo­tka­nie ze wspa­nia­ły­mi mów­ca­mi i uczest­ni­ka­mi oraz ko­lej­ne z tej se­rii i wszyst­kie in­ne dzia­ła­nia Mia­sta Gdańsk i STARTERA, jak zga­mi­fi­ko­wa­ne Lek­cje Przed­się­bior­czo­ści, spo­wo­du­ją, że zdo­by­wa­nie wie­dzy bę­dzie dla uczniów eks­cy­tu­ją­cym za­ję­ciem – pod­kre­śla­ła Mał­go­rza­ta Ja­snoch po za­koń­cze­niu kon­fe­ren­cji.

Pierw­sza edy­cja kon­fe­ren­cji spo­tka­ła się z du­żym za­in­te­re­so­wa­niem otwar­tych na zmia­ny na­uczy­cie­li i edu­ka­to­rów, któ­rzy mo­gli rów­nież po­słu­chać o in­no­wa­cyj­nych roz­wią­za­niach z za­kre­su edu­ka­cji pro­po­no­wa­nych przez pre­zen­tu­ją­ce się na sce­nie star­tu­py lub na­być wie­dzę z za­kre­su so­cial me­diów i ich wy­ko­rzy­sta­nia. Ko­lej­na edy­cja Be­Zee już w przy­szłym ro­ku, w Gdań­sku.

 

Gdań­ski In­ku­ba­tor Przed­się­bior­czo­ści STARTER to tęt­nią­cy ży­ciem i po­my­sła­mi hub, dzię­ki któ­re­mu star­tu­py na­bie­ra­ją roz­pę­du, a mło­de, ener­gicz­ne po­ko­le­nie uczy się, co ozna­cza by­cie przed­się­bior­czym. STARTER or­ga­ni­zu­je i współ­two­rzy naj­waż­niej­sze wy­da­rze­nia na świa­to­wej sce­nie star­tu­po­wej, a tak­że even­ty i spo­tka­nia de­dy­ko­wa­ne no­wo­cze­snej edu­ka­cji. STARTER to spo­łecz­ność ty­się­cy lu­dzi i eks­per­tów z ca­łe­go świa­ta. Do­łącz do nas! STARTER zo­stał wy­bu­do­wa­ny przez Mia­sto Gdańsk. Wię­cej in­for­ma­cji: www.in­ku­ba­tor­star­ter.pl.

Kon­takt dla me­diów:

Ali­cja Woź­niak

ali­cja.wo­znia­k@per­so­na­l-pr.pl

tel. 600 970 772

 


Zaloguj się

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.

Zaloguj się Rejestracja

Losowe artykuły

Przewiń do góry
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), dzięki którym nasz serwis dostosowuje się do indywidualnych potrzeb użytkowników. Cookies nie są niebezpieczne, ale w każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji na ten temat w polityce prywatności.