CZY WIESZ, JAK NAUCZAĆ SKUTECZNIE? W GDAŃSKU ODBYŁA SIĘ KONFERENCJA EDUKACYJNA BEZEE
Ponad 300 uczestników, światowi goście, niecodzienne, ciekawe i przyszłościowe rozwiązania dotyczące obszarów edukacji – w środę, 18 listopada, w Europejskim Centrum Solidarności odbyła się pierwsza edycja organizowanej przez Miasto Gdańsk i Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER międzynarodowej konferencji BeZee. Jej uczestnicy nie tylko mieli okazję poznać tajniki gamifikacji i tzw. „fun learningu”, czyli nauki z wykorzystaniem zabawy, ale również dowiedzieć się więcej o wykorzystywanych przez młodzież mediach społecznościowych. A wszystko po to, by lepiej poznać, zrozumieć swoich uczniów z Generacji Z i wypracować wspólne cele.
Wydarzenie, które w imieniu organizatorów przedsięwzięcia otworzyli – Andrzej Bojanowski, Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska, oraz Joanna Grandzicka, Wiceprezes Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER – rozpoczęło się wystąpieniem minister Katarzyny Hall o wyzwaniach przyszłej edukacji, po której nastąpiły prelekcje dotyczące Generacji Z, czyli pokolenia urodzonego po 1990 roku.
W pierwszym wystąpieniu „O różnicach pokoleniowych”, blogerka, Natalia Hatalska, przekonywała, że młodość nie jest dziś związana z wiekiem, a okres dojrzewania – wbrew stereotypom – nie jest równoważny z buntem. To właśnie Generację Z, jako pierwszą od dawna, można uznać za taką, która nie znajduje powodów do buntowania się z uwagi na ogromne możliwości dostępne w czasach, w których żyje. Potwierdziła to kolejne prelegentka, Daria Maczukin z agencji Personal PR, która rozpoczęła swój występ od tezy, że młodzież rodzi się z dostępem do internetu i telefonem w dłoni. Dlatego, jak podkreślała, warto wykorzystać te narzędzia w taki sposób, by stały się elementem nie tylko urozmaicającym codzienną naukę, ale i pobudzającym do niej. Jako przykład wskazała możliwości, które oferuje aplikacja Snapchat – z jej pomocą, w kreatywny sposób, można np. przypomnieć o zadaniu domowym, poinformować o przełożeniu zajęć lub podpowiedzieć, na co warto zwrócić uwagę przy okazji nauki do sprawdzianu. Z kolei Daniel Biegaj i Agnieszka Stelmaszczyk – przedstawiciele agencji Fenomem – pokazali uczestnikom, w jaki sposób młodzi ludzie poprzez media społecznościowe nadają program na żywo z własnego życia, udowadniając uczestnikom, że to właśnie tam uczniowie spędzają większość czasu, dlatego warto by social media były wykorzystywane również przez nauczycieli jako wspólna platforma do komunikacji.
Na BeZee nie zabrakło także światowych gości, wśród których pojawił się m.in. Peter Vesterbacka. Przedstawiciel fińskiej firmy Rovio, twórcy popularnej gry „Angry Birds”, otworzył kolejny panel dotyczący „fun learningu”. W swoim wystąpieniu przekonywał, że często krytykowane gry komputerowe mogą wpływać pozytywnie na rozwój młodzieży i ich zdolności językowe.
– W Finlandii chłopcy lepiej posługują się językiem angielskim niż dziewczynki. Dlaczego? Ponieważ grają w angielskojęzyczne gry komputerowe – podkreślił Peter Vesterbacka.
Jego myśl dotyczącą wprowadzenia cyfryzacji do edukacji i zrewolucjonizowania dotychczasowego myślenia o nauczaniu kontynuował Pär Andler, współzałożyciel Fun Academy – startupu, który rozwija platformę cyfrową sprawiającą, że nauka może być zabawą.
– To nauczyciele mogą sprawić, że w szkołach nastąpi rewolucja. Bez ich udziału nie jest ona możliwa – podkreślał Pär Andler wskazując na ważną rolę pedagogów.
Prelegent zwrócił uwagę, że w szkołach wciąż zapomina się o digitalizacji przekazu, który - aby był skuteczny – powinien być połączony z zabawą.
O nowoczesnym nauczaniu opowiedział także Lauri Järvilehto – założyciel Akademii Filozofii w Finlandii – który rozpoczął wystąpienie od wniosku, że szkoła to jedyne oprócz samolotu miejsce, gdzie trzeba wyłączyć telefon. W ten sposób udowodniał, jak bardzo nowoczesne technologie są pomijane w szkołach. Järvilehto mówił też o nowym syndromie coraz powszechniej obserwowanym u dzieci, który nazwał „zanudzeniem na śmierć”.
Z kolei Artur Dyro, współzałożycieli Young Digital Planet (YDP), przekonywał, że uczniowie lubią wyzwania związane ze zdobywaniem wiedzy, tymczasem w szkołach często narzucana im jest odgórnie rola tych, którzy jako jedyni niczego nie wiedzą, co pogłębia ich demotywację i przekreśla wrodzoną pasję do poznawania świata.
Kolejnym istotnym zagadnieniem BeZee była gamifikacja, czyli technika wykorzystująca mechanizmy z gier w celu zwiększenia zaangażowania odbiorców. O jej zaletach przekonywał Enrique Perez, projektant gier i uczony z Meksyku, który pokazał uczestnikom konferencji, jak dzięki jej wykorzystaniu mogą wpływać na grupę i kształtować jej wewnętrzne relacje. Gość BeZee wspomniał też o tym, jak za pomocą gier i ich mechanizmów można podnosić świadomość i empatię. Wnioski i wrażenia uczniów z przeprowadzanych na Uniwersytecie Gdańskim zgamifikowanych zajęć opowiedzieli wykładowcy – Joanna Mytnik-Ejsmont i Wojciech Glac, którzy do zmotywowania studentów, zamiast ocen, stosują gratyfikację punktową, a ta zawsze pnie się w górę i tym samym nie demotywuje. Z kolei o wykorzystaniu gamifikacji wśród najmłodszych grup uczniów opowiadał Jacek Siadkowski, prezes Fundacji HighLight/ Inaczej, a także przedstawiciel Pokolenia Z.
– Dzięki gamifikacji następuje równy dostęp do wiedzy wśród wszystkich – podkreślał Jacek Siadkowski.
Blok wykładów zakończyło wystąpienie Derry’ego Hannama, tytularnego wykładowcy na Uniwersytecie w Londynie i wybitnego specjalisty w zakresie edukacji, który udowodnił, że do edukowania przydaje się także dobry humor. Hannam zadał ważne pytanie o wartości, jakie szkoła powinna przekazywać uczniom, o to, czy praktycznie uczymy dzieci i młodzież demokracji włączając uczniów do gremiów decydujących o tym, jak powinien wyglądać system edukacyjny.
– Nasze umiejętności nie biorą się ze słuchania, nabywamy je praktykując – mówił Derry Hannam.
Wydarzenie zakończyła inspirująca debata „Jak być (z) Z?”, w której wzięli udział: Piotr Kowalczuk, Z-ca Prezydenta Miasta Gdańska ds. Polityki Społecznej; Justyna Dmitruk, nauczycielka współtworząca Kreatywną Pedagogikę; Małgorzata Jasnoch, Prezes Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER; a także prelegenci – Derry Hannam i Lauri Järvilehto. Debatę oraz całą konferencję poprowadził Piotr Bucki.
– Mam nadzieję, że gdańskie spotkanie ze wspaniałymi mówcami i uczestnikami oraz kolejne z tej serii i wszystkie inne działania Miasta Gdańsk i STARTERA, jak zgamifikowane Lekcje Przedsiębiorczości, spowodują, że zdobywanie wiedzy będzie dla uczniów ekscytującym zajęciem – podkreślała Małgorzata Jasnoch po zakończeniu konferencji.
Pierwsza edycja konferencji spotkała się z dużym zainteresowaniem otwartych na zmiany nauczycieli i edukatorów, którzy mogli również posłuchać o innowacyjnych rozwiązaniach z zakresu edukacji proponowanych przez prezentujące się na scenie startupy lub nabyć wiedzę z zakresu social mediów i ich wykorzystania. Kolejna edycja BeZee już w przyszłym roku, w Gdańsku.
Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER to tętniący życiem i pomysłami hub, dzięki któremu startupy nabierają rozpędu, a młode, energiczne pokolenie uczy się, co oznacza bycie przedsiębiorczym. STARTER organizuje i współtworzy najważniejsze wydarzenia na światowej scenie startupowej, a także eventy i spotkania dedykowane nowoczesnej edukacji. STARTER to społeczność tysięcy ludzi i ekspertów z całego świata. Dołącz do nas! STARTER został wybudowany przez Miasto Gdańsk. Więcej informacji: www.inkubatorstarter.pl.
Kontakt dla mediów:
Alicja Woźniak
tel. 600 970 772